“Werken aan Meer met Minder”

Realiseerbare doelen zetten de toon - ABCD Doelen

Een organisatie kan volgens mySensei pas goed functioneren wanneer iedereen in de organisatie weet men van hem of haar verwacht. MySensei stelt voor dit verwachtingspatroon uit te drukken in ABCD Doelen.

 

ABCD-Doelen geven op verschillende niveaus in de organisatie aan wat de specifieke doelstellingen zijn waarbij wel een duidelijke relatie tussen de doelstellingen gehandhaafd moet worden:

 

A-Doelen geven op organisatieniveau de doelstellingen weer. Gedacht kan daarbij worden aan strategie gerelateerde doelstellingen of doelstellingen rondom de bedrijfswinst.

 

B-Doelen zijn direct afgeleid van de A-doelen maar geven een detaillering hiervan op afdelingsniveau (vaak op proces niveau).

 

C-Doelen zijn wederom directe afgeleiden van de B-doelen. Deze geven vaak op processtap niveau aan wat bereikt dient te gaan worden.

 

D-Doelen tenslotte, afgeleiden van de C-Doelen, geven op medewerker niveau de doelstellingen aan.

 

 

De ABCD-doelen dienen te voldoen aan een aantal voorwaarden:

 

 

Bovendien worden aan het behalen van de gestelde doelen bij voorkeur beloningen gekoppeld, maar noodzakelijk hoeft dat niet te zijn. Het coachen en “afrekenen” op basis van de gestelde doelen is vanzelfsprekend wel zeer belangrijk.

 

De meeste bedrijven kiezen ervoor om volgens het principe van de Balanced Score Card doelen in te stellen. Hiermee wordt de onderneming vanuit verschillende invalshoeken bekeken: financiële, leer-, groei-, klanten- en interne processen. Per invalshoek worden kritische succesfactoren, prestatie-indicatoren en normen of streefwaarden bepaald.

 

A
B
D